banner115

banner189

banner178

Yılbaşında Nasıl Beslenmeli

Özel Sani Konukoğlu Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Gülen Mavi, “abartılmışların en iyi örneklerinden biri diye tanımladığı yılbaşı sofralarından sağlıklı beslenme adına en az zararla kalkmak için çaba harcanması gerektiğini söyledi...

SAĞLIK 28.12.2015, 09:20 28.12.2015, 09:23 adıyamanhaber
1945
 Yılbaşında Nasıl Beslenmeli

 Özel Sani Konukoğlu Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Gülen Mavi, “abartılmışların en iyi örneklerinden biri    diye tanımladığı yılbaşı sofralarından sağlıklı beslenme adına en az zararla kalkmak için çaba harcanması gerektiğini söyledi.

Mavi, yılbaşı ve benzeri özel günlerde “Nasıl beslenmeli” sorusunu yanıtlamadan önce, Fransızların özdeyişi olan “Repete est la science de la mere - Tekrar bilimin anasıdır” sözünden hareketle, sağlıklı beslenmenin temel kurallarını anımsattı.

 Az, ama sık yiyin, öğün sayısını artırıp, miktarı azaltın. Kahvaltıyı asla atlamayın. Mümkün olduğu kadar organik, doğal yiyeceklerle beslenin. Meyve ve sebze ağırlıklı beslenin. Hedefiniz günde en az 5 porsiyon meyve-sebze olmalı. Sebzeleri çiğ ya da az pişmiş olarak yemeye çalışın” diyen Mavi, salıklı beslenmenin diğer kurallarını şöyle sıraladı:

 “Kızartmaları, kızgın yağda kızartılmış börekleri, tatlıları ve patates cipslerini bir kenara bırakın, zorunluluk hissetmedikçe yemeyin. Vücudunuz için en yararlı içecek sudur, günde en az 2 litre su için. Çay, kahve ve kolalı içeceklerden mümkün olduğu kadar uzak durun. Çay-kahve konusu son günlerde tartışma konusu olsa da, mümkün olduğu kadar bitkisel çaylara yönelin.

 Geleneksel hamur işi, kremalı ya da şerbetli tatlılar yerine sütlü, meyveli ve az şekerli tatlıları tercih edin. Tatlı yediğiniz günlerin sayısını azaltın. Çikolata, gofret ve şeker gibi yiyecekleri sadece kendinizi ödüllendirmek istediğinizde alın. Haftada 3 defadan fazla et yemeyin. Genellikle balık veya tavuk yemeye çalışın. Hazır, özel işlemden geçmiş ya da koruyucu katkı maddeleri içeren yiyeceklerden kaçının. Atıştırmak amacıyla vücudunuza zararlı yağlar kullanılan bisküvi, kek kraker yerine yararlı yağlar içeren fındık, ceviz, badem yiyebilirsiniz. Ancak ölçülü olmaya çalışın.

 Beyaz ekmeği sofranızdan kaldırın. Elenmemiş buğday, mısır ve çavdar unundan yapılmış ekmeği tercih edin. Alkolden mümkün olduğunca uzak durun. Bütün bu beslenme önerilerinin yanında hiç değilse 3 gün eksersiz yapmaya çalışın, güne başlarken mutlaka duş alın ve canlandırıcı bir müzikle hayata olumlu bakmaya çalışın.”

 NELERİN YENİDLİĞİ ÖNEMLİDİR                  

Mavi, doğru beslenme ilkeleri ışığında yeni yılın ister evde, isterse dışarıda karşılansın, yemekte ne kadar yenildiğinden çok nelerin yenildiğinin önemli olduğunun altını çizdi.

 Bu gece için temel kuralın azar azar ve sık yemek olduğuna dikkati çeken Mavi, “Yemeğe zeytinyağlılar gibi hafif yiyeceklerle başlanmalı, yarım porsiyon yiyerek sürdürülmelidir, vitamin, mineral ve posa içeriği yüksek besinlere sofrada mutlaka yer verilmelidir” diye konuştu.

 Mavi, yılbaşı yemeğinin mümkün olduğu kadar yavaş ve uzun zaman dilimine yayılarak yenilmesi önerisinde bulundu.

 Yeni yılın ilk gününü mide ve bağırsak sorunlarıyla “berbat” biçimde karşılamamak için yiyecekler yanında içeceklere de dikkat edilmesi gerektiğine vurgu yapan Mavi, “Alkol alınıyorsa birlikte bol su ve alkolsüz içecek tüketilmeli. İçkinin rengi koyulaştıkça içindeki toksik madde artacağından, açık renkli içkiler tercih edilmeli, aç olarak kesinlikle içilmemeli. İçerken arada bir şeyler atıştırmalı, ideal ölçü kadınlar için en fazla iki, erkekler için üç kadeh sınırının aşılmamasıdır” ifadelerini kullandı.

ERTESİ SABAH NE YAPILMALI

Mavi, ertesi sabah zinde uyanmak için yatmadan önce kaloriferlerin kapatılmasının ya da yatak odasının iyice havalandırılmasının gerektiğini bildirdi.

 Diyabet, hipertansiyon ve kalp hastalıkları gibi kronik rahatsızlığı olan kişilerin yılbaşı sofralarının da daha dikkatli hazırlanması gerektiğin kaydeden Mavi, sözlerini şöyle sürdürdü:

 “Bu tür kronik rahatsızlığı olan kişiler mutlaka diyetlerini sürdürmeli, gerekirse diyetisyenlerine danışıp ek besin almalıdırlar. Aşırı gıda alımı sonucu ortaya çıkan mide gerginliği tansiyonun yükselmesine, kalbe daha fazla yük binmesine ve kriz riskinin artmasına yol açmaktadır. Yeni yılın ilk günü işin sırrı öğün düzenini düzenlemektir.

 Kahvaltı, hafif bir öğle yemeği, akşam yemeği olacak şekilde üç öğünde beslenilmeli. Çok fazla çeşit ve yağlı besin tüketimi mide bulantısı, hazımsızlık ve ishal gibi sağlık sorunlarına yol açacağı için mümkün olduğu kadar besin tüketiminde yağsız ve az çeşit olmasına dikkat edilmeli. Yemekten önce 45-60 dakikalık yürüyüş yaparak metabolizmanızı hareketlendirebilirsiniz.

 Doygunluk sağlandıktan sonra sofrada oturmak, yemek miktarının artmasına neden olacağı için yemek bitiminde sofradan kalkmalı ve özellikle yatmadan 2 saat önce yemek tüketimi sonlandırılmalıdır. Yılbaşı sofrasına aç olarak oturulmaması ve 1 - 2 saat öncesinde çorba, yoğurt, salata, meyve gibi düşük kalorili besinler tüketilmesi sağlıklı beslenme sağlayabilir.”

YEMEKLER NASIL OLMALI

Yemeklerin kızartma, kavurma şeklinde değil de, haşlama, ızgara, buğulama veya fırında pişirme yöntemleri ile hazırlanmasının önemini anlatan Mavi, sözlerini şöyle tamamladı:

 “Hamur tatlıları yerine, hafif olan sütlü ve meyveli tatlılar tercih edilmelidir. Ayrıca bu tatlıların yapımı esnasında, enerji alımını azaltmak adına,  yapay tatlandırıcıların toz formları kullanılabilir. Kuruyemiş tüketilecekse E Vitamini ve Q-3 içeren fındık ve ceviz tercih edilmeli, ancak yağ oranları fazla olduğundan tüketimleri 1 avucu aşmamalı.

 Gece yarısından sonra işkembe çorbası yerine mercimek veya ezogelin gibi mideyi rahatlatacak çorbalar tercih edilmeli. Yılın ilk günü 60 - 90 dakika kadar yürüyüş yararlı olacaktır. Sonuç olarak bu özel gün öncesi ve sonrasında bazı ilkelere uymak, yılın ilk gününü daha rahat geçirmenizi sağlayacağı gibi, varsa kronik hastalıkların alevlenmesini de önleyecektir.”

Yorumlar (0)
banner113
28
açık
Namaz Vakti 28 Temmuz 2021
İmsak 03:41
Güneş 05:19
Öğle 12:38
İkindi 16:29
Akşam 19:48
Yatsı 21:19
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 40 84
2. Galatasaray 40 84
3. Fenerbahçe 40 82
4. Trabzonspor 40 71
5. Sivasspor 40 65
6. Hatayspor 40 61
7. Alanyaspor 40 60
8. Karagümrük 40 60
9. Gaziantep FK 40 58
10. Göztepe 40 51
11. Konyaspor 40 50
12. Başakşehir 40 48
13. Rizespor 40 48
14. Kasımpaşa 40 46
15. Malatyaspor 40 45
16. Antalyaspor 40 44
17. Kayserispor 40 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 40 38
20. Gençlerbirliği 40 38
21. Denizlispor 40 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 38 86
2. M. United 38 74
3. Liverpool 38 69
4. Chelsea 38 67
5. Leicester City 38 66
6. West Ham 38 65
7. Tottenham 38 62
8. Arsenal 38 61
9. Leeds United 38 59
10. Everton 38 59
11. Aston Villa 38 55
12. Newcastle 38 45
13. Wolverhampton 38 45
14. Crystal Palace 38 44
15. Southampton 38 43
16. Brighton 38 41
17. Burnley 38 39
18. Fulham 38 28
19. West Bromwich 38 26
20. Sheffield United 38 23
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 38 86
2. Real Madrid 38 84
3. Barcelona 38 79
4. Sevilla 38 77
5. Real Sociedad 38 62
6. Real Betis 38 61
7. Villarreal 38 58
8. Celta de Vigo 38 53
9. Granada 38 46
10. Athletic Bilbao 38 46
11. Osasuna 38 44
12. Cádiz 38 44
13. Valencia 38 43
14. Levante 38 41
15. Getafe 38 38
16. Deportivo Alaves 38 38
17. Elche 38 36
18. Huesca 38 34
19. Real Valladolid 38 31
20. Eibar 38 30