banner115

banner193

banner194

banner195

Kurban Bayramında Beslenme

Gaziantep Özel Sani Konukoğlu Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Gülen Mavi, kurban bayramında, et tüketiminin artması, öğün düzeni ve sayısının değişmesi gibi beslenme değişikliklerinin, kronik hastalığı olan bireylerde sağlık problemlerine neden olabileceğini söyledi.

SAĞLIK 17.10.2012, 08:27 17.10.2012, 08:29
Kurban Bayramında Beslenme

Mavi, şişmanlık, kalp-damar hastalığı, diyabet, hipertansiyon, mide rahatsızlığı ve benzeri kronik rahatsızlığı olan bireylerin bu dönemde beslenmelerine daha da özen göstermeleri, aşırı yağlı etler yerine az yağlı etleri tercih etmeleri gerektiğine dikkati çekti.

 

Et tüketilirken etin niteliği yanında nasıl pişirileceği, ne kadar ve hangi besinlerle birlikte tüketileceğinin önemli olduğuna vurgu yapan Mavi, “Bu nedenle kurban etinin ne miktarda, nasıl ve ne ile birlikte tüketileceğini bilmek, sağlıklı saklama, hazırlama ve pişirme yöntemlerini uygulamak, hastalıklı insanlar kadar, sağlıklı bireyler için de önemlidir” dedi.

 

DOYMUŞ YAĞLARA DİKKAT

Etin iyi kalite proteinin yanı sıra yağ, demir, çinko, fosfor, magnezyum, potasyum gibi mineraller, özellikle B1, B2, B3, B12 vitaminlerini de içerdiğini kaydeden Mavi, “Etin içeriğinde bulunan yüksek oranda doymuş yağlar kan kolesterol düzeyini yükseltip, koroner arter hastalıklarına zemin hazırlar. Bu nedenle bayram sürecinde etin tüketilen miktarında olağandışı artış olmamasına özen gösterilmeli, bir yetişkinin günlük tüketmesi gereken et miktarının yaklaşık 90-120 gram olduğu göz ardı edilmemelidir” şeklinde konuştu.

 

ETİ BEKLETİN

Etin içindeki demirin emiliminin artırılması için C ve E vitaminlerinden zengin olan sebze ve meyvelerin etle birlikte tüketilmesi gerektiğini anlatan Mavi, şöyle devam etti:

 

“Et içeriğinde az bulunan doğal lifler, B1 gibi önemli vitamin ve besin öğelerini beslenmemizden eksik etmemek için, bu minerallerin bulunduğu ekmek, pilav, börek, çorba ve benzeri besinleri etle birlikte uygun miktarda almak gereklidir. Protein, kalsiyum, fosfor, B2, B12 ve A vitamini olmak üzere birçok besin öğesinden zengin olduğu için yoğurt, cacık, ayran gibi süt ve süt ürünleri de etle birlikte alınması gereken besin öğelerindendir.

 

Mide ve bağırsak rahatsızlıkları olanlar etleri hemen değil, buzdolabında birkaç gün beklettikten sonra tüketmeli. Et ile yapılan yemekler etin kendi yağı ile pişirilmeli, ayrıca yağ eklenmemeli. Etin yağda aşırı kızartılması ve kömür ızgarasında ateşe çok yaklaştırılarak pişirilmesi kanserojen maddelerin oluşmasına ve vitaminlerin kaybına, etin dış yüzeyinin yanmasına, dolayısıyla su ve besin değerlerinin kaybına sebep olmaktadır. Bu nedenle pişirme yöntemi olarak kızartma ve çok yüksek ısıda pişirme yerine, haşlama ve fırında ızgara yöntemleri kullanılmalı.”

 

PARÇALARA AYIRIN

Kurban etlerinin parçalar halinde temiz kaplara konularak ve öncelikle güneş görmeyen serin bir yerde, 14-16 santigrat derecelerde, 5-6 saati geçmeyecek şekilde bekletilmesi gerektiğini anımsatan Mavi, özetle şu bilgileri verdi:

 

“Bekletme sırasında etlerin hava alması sağlanmalı ve bu süre sonunda oda sıcaklığına ulaşan etler buzdolabına kaldırılmalı, 4 ve 5 santigrat derece arasında muhafaza edilmelidir. Kurbanlık etin dayanma süresi, kesim kalitesine ve parçaların büyüklüğüne göre değişmekle beraber, normal buzdolabı koşullarında en fazla 3-4 gündür. Ancak, etler kıyma haline getirilirse bu süre 1-2 gün kadardır.

 

Etlerin daha uzun süre muhafaza edilebilmesi için buzlukta -18 santigrat derecede dondurulmuş olarak saklanması gerekir. Ancak dondurulmuş etlerin de belirli bir raf ömrü olduğu unutulmamalı. Etlerin bütün olarak değil, küçük parçalara bölünerek, yağlı kağıda veya buzdolabı poşetine sarılarak derin dondurucuda 4 – 6 aydan fazla saklanmaması gerekir.

 

Etler yemek içinde kullanılacak şekilde parçalara ayrılarak dondurucuya konulmalı, kullanılmak istenildiğinde, bakteri üremesini azaltmak için dondurulmuş gıda ürünleri buzdolabının sebzelik kısmında çözdürülmelidir. Çözdürülen et hemen pişirilmeli, çözdürülmüş ürünler tekrar dondurulmamalıdır.”

Yorumlar (0)
Yorum yapabilmek için lütfen üye girişi yapınız!
19
açık
Namaz Vakti 29 Mayıs 2022
İmsak 03:18
Güneş 05:01
Öğle 12:29
İkindi 16:21
Akşam 19:47
Yatsı 21:23
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 38 81
2. Fenerbahçe 38 73
3. Konyaspor 38 68
4. Başakşehir 38 65
5. Alanyaspor 38 64
6. Beşiktaş 38 59
7. Antalyaspor 38 59
8. Karagümrük 38 57
9. Adana Demirspor 38 55
10. Sivasspor 38 54
11. Kasımpaşa 38 53
12. Hatayspor 38 53
13. Galatasaray 38 52
14. Kayserispor 38 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 38 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 38 34
19. Göztepe 38 28
20. Ö.K Yeni Malatya 38 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 36 70
2. Ümraniye 36 70
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 36 48
13. Gençlerbirliği 36 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 36 45
16. Kocaelispor 36 44
17. Bursaspor 36 44
18. Menemen Belediyespor 36 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 38 93
2. Liverpool 38 92
3. Chelsea 38 74
4. Tottenham 38 71
5. Arsenal 38 69
6. M. United 38 58
7. West Ham United 38 56
8. Leicester City 38 52
9. Brighton 38 51
10. Wolverhampton Wanderers 38 51
11. Newcastle 38 49
12. Crystal Palace 38 48
13. Brentford 38 46
14. Aston Villa 38 45
15. Southampton 38 40
16. Everton 38 39
17. Leeds United 38 38
18. Burnley 38 35
19. Watford 38 23
20. Norwich City 38 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 86
2. Barcelona 38 73
3. Atletico Madrid 38 71
4. Sevilla 38 70
5. Real Betis 38 65
6. Real Sociedad 38 62
7. Villarreal 38 59
8. Athletic Bilbao 38 55
9. Valencia 38 48
10. Osasuna 38 47
11. Celta Vigo 38 46
12. Rayo Vallecano 38 42
13. Elche 38 42
14. Espanyol 38 42
15. Getafe 38 39
16. Mallorca 38 39
17. Cadiz 38 39
18. Granada 38 38
19. Levante 38 35
20. Deportivo Alaves 38 31